{{--
- Terms of Use
100 mi
200 km
معرفی سامانه جامع اطلاع رسانی 141
معرفی سامانه جامع اطلاع رسانی 141
اجزاء سامانه جامع اطلاع رساني " 141"
1.    بخش گوياي سامانه جامع اطلاع رساني  141
2.    بخش پيامك سامانه جامع اطلاع رساني 141 
3.    بخش پایگاه اطلاع رساني  141
4.    بخش نرم افزار كاربردي تلفن همراه 141
5.    بخش ارسال نظرات كاربران
 
1.بخش گوياي و اپراتوری سامانه جامع اطلاع رساني  141 :
عمده مخاطبان و كاربران سامانه جامع 141 با تماس تلفني با اين شماره و از طريق بخش گويا و اپراتوری پاسخهاي موردنظر را دريافت مي نمايند ، كاربران اين بخش، پس از برقراري ارتباط با سامانه از طريق تماس تلفني با شماره 141 و در صورت تمايل به ارتباط با بخش اپراتوري ، واردكردن شماره 4 ، در سراسر کشور از اطلاعات ذیل مطلع مي گردند:
 
بخش گويا:
    
-    آگاهی ازآخرین وضعیت ترافیکی و جوی در سطح جاده هاي كشور
-    اطلاع از محدودیت های تردد وسایل نقلیه درمحورها
-    دریافت مسیر و مسافت بهینه بین شهری از طریق شماره گیری کد مخابراتی قدیم شهرهای مبدا و مقصد به صورت گویا و مکتوب از طریق نمابر
-    ارایه پیشنهاد و انتقادات
 
بخش اپراتوري:
 
-    اطلاع رساني آخرين وضعيت جوي  محور
-    اطلاع رساني آخرين وضعيت ترافيكي بر اساس سامانه¬ تردد شماري در محورهاي مورد درخواست كاربر
-     اطلاع رساني نكات ايمني به كاربر
-     اطلاع رساني بهترين و مناسب ترين مسير براي تردد و سفر
-    اطلاع رساني محدوديت هاي ترافيكي براي رانندگان وسايل نقليه سنگين و سبك
-     اطلاع رساني مسيرهاي مسدود ومحورهاي جايگزين
-    اطلاع رساني در خصوص خدمات رفاهي موجود مسير مورد نظر كاربر
-    اطلاع رساني درخصوص امداد خودرو فني فعال در مسير موردنظر
-     پيش بيني و توصيه براي بهترين ساعت مسافرت
-     برحذر داشتن مردم از تردد در مسيرهاي با ترافيك سنگين ( درصورت وجود مسير جايگزين ) و پيشنهاد استفاده از محورهاي جايگزين

2. بخش پيامك سامانه جامع اطلاع رساني141:
•    دریافت مسیر و مسافت بهینه از طریق ارسال یک پیام حاوی نام شهر مبدا و مقصد به شماره پیامک 1000141   به طور مثال: تهران.مشهد
•    دریافت آخرین وضعیت جوی ترافیکی با ارسال عدد 141به شماره پیامک 1000141
 
3.بخش پایگاه اطلاع رساني  141:
141 .ir      وب سایت  
اهم اطلاعاتي كه از طريق سايت 141 در اختيار كاربران قرار مي گيرد به شرح ذيل مي باشد:
 
 -   نمایش 4 عکس متوالی از تصاویر دوربین های نظارتی  مربوط به حداکثر 5 دقیقه قبل
 -    نمایش آخرین وضعیت تردد برگرفته  از دستگاههای  تردد شماری برخط
 

    ارائه مسیر و مسافت بهینه با امکان انتخاب :
o    مسیر پیشنهادی دوم
o    انتخاب مسیر از شهرهای بین راهی
-      مشاهده امکانات بین راهی از قبیل راهدارخانه ها؛ پمپ بنزین؛ مجتمع های خدمات رفاهی و ...
سایر امکانات :
-    امکان ارسال اخبار و اطلاعیه های روزانه از طریق پست الکترونیک برای اعضا ( درصورت ثبت نام در بخشي از سايت اين امكان براي كاربر فراهم مي شود)
-    نمایش نقشه گرافیکی برخط راهها
-    وضعيت آب و هوا
-    آخرين وضعيت ترافيك جاري در محورهاي كشور
 
4.نرم افزار کاربردی تلفن همراه 141 :
نسخه موبایل اين نرم افزار از طريق سايت و استورهای موبایل قابل دسترس است :
 
-    نمایش دوربین های نظارتی ، دستگاههاي ترددشمار ، شرايط جوي ، تصادفات ، كارگاهها و انسدادهاي جاده اي و نقاطي كه كاهش سرعت بر روی نقشه
-    نمایش نقشه گرافیکی ترافیک راهها به تفكيك استان
-    نمایش آخرین تصاویر یک دوربین نظارتی خاص در مبدا = مقصد انتخابي با قابليت بزرگنمايي
-    نمایش آخرین تصاویر ترافیکی مرتبط با یک کریدور خاص
-    نمایش اطلاعیه ها و آخرين اخبار مرکز مدیریت راهها
-    اخبار صوتي
-    دریافت و ارسال نظرات کاربران

5.دريافت نظرات كاربران :
-    بخش دریافت سوال، انتقاد و پیشنهاد از طريق صندوق پیامکي 2000141
-    بخش دریافت انتقاد و پیشنهاد سامانه گویای 141
-    بخش دریافت انتقاد و پیشنهاد وب سایت و نرم افزار همراه 141
 
 
 
درباره ما
مركز مديريت راههاي كشور از آذرماه سال 87 با هدف بهينه سازي بهره برداري از راههاي كشور و حداقل نمودن تاخير در جريان ترافيك جاده اي شكل گرفت. اين مركز كه سالها عنوان "اطلاعات راهها" را يدك مي كشيد مسئوليت اوليه اطلاع رساني از وضعيت راههاي كشور را بعهده داشت كه اين وظيفه را بكمك نيروهاي متعهد و مجرب خود در قالبي سنتي اما موثر در سطح ادارات كل راه و ترابري سراسر كشور و همچنين در سطح ستاد در حوزه ايمني ترافيك دنبال مي نمود. از سال 85 حركت جديدي در سازمان در زمينه شكل گيري مركز مديريت اطلاعات راهها و نوين سازي سامانه ها شكل گرفت كه در همين چارچوب، اختصاص فضاي مناسبي در ساختمان شماره 3 سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي نيز در دستور كار قرار گرفت تا جايي كه مركز فعلي مديريت راههاي كشور در همين فضا در حال فعاليت مي باشند. با اينحال، هدف اوليه از شكل گيري و بهره برداري از مركز، متمركز بر توسعه فنآوريها و تا حدودي مديريت اطلاعات ترافيك بود و مديريت عمليات جاده اي محور فعاليتهاي مركز بحساب نمي آمد.
با ارتقاء سطح فعاليتهاي مركز به حوزه "مديريت ترافيك جاده اي" و تغيير نام مركز از مركز اطلاعات راهها به "مركز مديريت راهها" ضرورت تدوين روالهاي عملياتي و وارد شدن به عرصه مديريت ترافيك جاده اي با استفاده از بانكهاي داده موجود سازمان، فنآوريها و زيرساختهاي ارتباطي و در سايه ارتباط تنگاتنگ با پليس راه كشور در دستور كار مركز قرار گرفت.
 
نقش اصلي مركز مديريت راههاي كشور و شعب آن چيست؟
مركز مديريت راههاي كشور و شعب آن در استانها
مسئوليت شناسايي سريعتر وقايع و نيازهاي جاده اي
و رفع گلوگاههاي ترافيكي و يا نيازها در كوتاهترين زمان ممكن را دارند.
در اين فرآيند اطلاع رساني بموقع براي جلب اعتماد كاربران نبايستي فراموش شود.
 
شناسايي سريعتر وقايع جاده اي چگونه امكانپذير است؟
با توجه به آنكه شناسايي سريعتر وقايع جاده اي از جمله فعاليتهاي اساسي يك مركز مديريت راه تلقي مي گردد بنابراين شناخت وقايع جاده اي با روشهاي مختلف از جمله مهمترين اقداماتي مي باشد كه يك مركز بايستي در مورد آن برنامه ريزي نمايد. روشهاي مختلف شناسايي وقايع جاده اي عبارتند از:
• شناسايي با روشهاي معمول و عرف
• شناسايي بكمك ابزار تصويري هوشمند
• شناسايي با استفاده از نتايج برخط سامانه هاي هوشمند
 
شناسايي سريعتر وقايع جاده اي با روشهاي معمولي
از جمله روشهاي معمول شناسايي وقايع جاده اي مي توان به تماس كاربران جاده اي از سطح شبكه راهها، تماس رانندگان وسايل نقليه حرفه اي (راهياران)، تماس گشتهاي راه در سطح راهها، و دريافت نمابر از ساير ارگانهاي ذيربط (پليس راه، اورژانس، هلال احمر و ...) اشاره كرد. از ميان مجموعه روشهاي برشمرده، در شرايط موجود، استفاده از خدمات راهياران و همچنين برقراري ارتباط منظم شعبه مركز مديريت راهها در اداره كل حمل و نقل با ساير ارگانهاي ذيربط و تعريف روالهاي عملياتي مورد نياز براي اطلاع رساني به ديگر عوامل موثر استاني از جمله مهمترين اقداماتي مي باشد كه انتظار مي رود براي فعالسازي شعب مركز در ادارات كل حمل و نقل و پايانه هاي استانهاي سراسر كشور مورد انتظار باشد.
در طرح راهيار، تعدادي از رانندگان ناوگان حرفه اي استان كه سوابق قبلي ايشان نشانگر علاقه و حس مشاركت آنها در رفع مشكلات و كمك به سايرين باشد انتخاب شده و كارت راهيار براي ايشان صادر مي گردد. اپراتور(هاي) مركز مديريت راهها با اين رانندگان در ارتباط مستمر بوده و نتايج مشاهدات ايشان را مرتبا در سامانه نرم افزاري ثبت وقايع مركزثبت خواهند نمود و اقدامات بعدي لازم براي رفع سريعتر وقايع گزارش شده را انجام خواهند داد.
علاوه بر اين با تعريف همكاريهاي لازم با دستگاههاي ديگر موثر مانند پليس راه، اورژانس، هلال احمر، امداد خودرو و ... نيز مي توان روالهايي را تعريف نمود تا در صورت بروز هر گونه واقعه، موضوع بصورت تلفني و يا نمابر و يا ... به شعبه مركز اطلاع داده شده تا اقدامات بعدي مترتب بر آن صورت گيرد.
شناسايي سريعتر وقايع جاده اي بكمك دوربينهاي نظارتي هوشمند
يكي از موثرترين ابزارهاي شناسايي وقايع جاده اي، استفاده از دوربينهاي هوشمند شناسايي خودكار وقايع (AID ) مي باشد. اين دوربينها كه تركيبي از دوربينهاي شناسگر و دوربين نظارتي هستند از طريق دوربين هاي شناسگر خود، شرايط ترافيك در حوالي محل استقرار دوربين شامل:
• كاهش ناگهاني سرعت جريان عبوري در حوالي محل استقرار دوربين
• وقوع صف ترافيكي در حوالي محل استقرار دوربين
• توقف يك وسيله در حاشيه مسير و يا سطح راه
• حركت وسايل در خلاف جهت
• وجود اشياء بزرگ بر سطح راه
• عبور عابر از عرض راه و ...
را بطور خودكار تشخيص داده و بمحض تشخيص با ارسال آلارم براي اپراتور(هاي) مستقر در مركز، وي را از وقوع يك واقعه غير قابل انتظار در سطح راه اگاه مي سازد.

شناسايي سريعتر وقايع جاده اي با استفاده از نتايج برخط سامانه هاي هوشمند
اگرچه دوربينهاي نظارتي هوشمند از جمله ابزارهاي هوشمند خاص شناسايي وقايع در سطح شبكه راهها محسوب مي گردد اما با استفاده از نتايج عددي ساير ابزارهاي هوشمند نيز مي توان نسبت به شناسايي وقايع جاده اي اقدام نمود. بعنوان مثال، چنانچه داده هاي برخط دستگاههاي ترافيك شمار در ساعت اوج ترافيك در يك محور گوياي افت ناگهاني جريان ترافيك باشد، اين وضعيت مي تواند گوياي وقوع نوعي انسداد جاده اي در بالادست محل استقرار ترافيك شمار باشد. همچنين با رديابي موقعيت ماشين آلات مجهز به GPS در سطح شبكه مي توان پارامترهايي چون تخمين زمان سفر و يا وقوع انسدادهاي جاده اي را بصورت خودكار شناسايي نمود و در جهت رفع آنها كوشيد.
ارتباط با ما
مرکز مدیریت راه های کشور
تهران ، ميدان وليعصر (عج)، بلوار كشاورز، خيابان فلسطين جنوبي ، خيابان دمشق ، پلاك 12 طبقه ششم - مركز مديريت راههاي كشور
شماره تماس 141 و 88925252
نمابر 88924461
شماره پيامك 2000141