در حال بارگذاری ..
نرم افزار موبایل 141 هم اکنون قابل دریافت است
مقالات - دستگاه های ترددشماری و انواع آن

عنوان

دستگاه های ترددشماری و انواع آن

تاریخ

2017-02-27T20:30:00Z

توضیحات

سامانه ترددشمار برخط راهها و انواع آن:

آمار عبور و مرور وسايل‌نقليه از اساسيترين و مهمترين آمار مورد نياز در مديريت حمل و نقل است، برنامه‌ريزي توسعه و بهسازي راه­ها، ارزيابي منافع اقتصادي پروژه‌هاي مرتبط با راه و حمل و نقل، مکانيابي امکانات و خدمات رفاهي در طول شبکه راهها، بررسي شرايط ايمني عبور و مرور و ... همه نيازمند داشتن اطلاعاتي ازتردد محور است.

در کشورهايي که منابع زيادي براي ساخت راههاي جديد وجود ندارد، بدون داشتن اطلاعات کامل از اينکه راههاي موجود چگونه استفاده مي‌شوند، نمي‌توان در مورد نگهداري زيرساختهاي موجود و توسعه بهينه شبكه، برنامه‌ريزي نمود.

 علاوه بر استفاده از آمار تردد محور به صورت برداشت شده، از اطلاعات تردد به صورت آنلاين نيز مي­توان استفاده نمود، اين اطلاعات، شاخص مناسبي در تعيين سطح سرويس مسير مورد نظر در هرلحظه و ابزاري به منظور برنامه‌ريزي و مديريت ترافيك لحظه­اي در آن مسير است. بدين منظور مي­توان از اطلاعات تردد مسير براي اطلاع­رساني برخط وضعيت ترافيك و سطح سرويس مسير استفاده نمود.

در سالهاي گذشته تلاشهاي بسياري در سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور به منظور اتخاذ روشهاي مناسب جهت جمع‌آوري مکانيزه آمار تردد جاده‌اي و سپس برخط سازي سامانه صورت گرفته است. در اين گزارش ضمن معرفي انواع سيستمهاي ترددشمار به تشريح افدامات انجام شده در خصوص برداشت اطلاعات ترافيکي جاده ها از سيستم ترددشمار برخط راهها پرداخته و در انتها كاربردهاي آن در مديريت عملياتهاي جاده­اي  در مرکز مديريت راههاي کشور در اين مورد بيان مي گردد.

انواع دستگاههاي ترددشمار

دستگاه ترددشمار مغناطيسي

دستگاه تردد‌شمار مغناطيسي داراي سنسورهاي با قابليت القاي مغناطيسي بسيار زياد مي‌باشد كه مي‌تواند با عبور وسيلة‌نقليه از بالا يا نزديكي دستگاه، بدون هرگونه تماس فيزيكي طول وسيله ‌نقليه را با تقريب مناسب اندازه‌گيري ‌نمايد. در واقع با عبور وسيله‌نقليه تغييري در ميدان مغناطيسي دستگاه ايجاد خواهد شد كه از اين طريق طول و سرعت وسيله‌نقليه توسط دستگاه اندازه‌گيري و ثبت مي‌شود.

1.jpg


دستگاه ترددشمار ثابت حلقه القايي

اين نوع دستگاه ترددشمار در حال حاضر بصورت عمده در طرح­هاي ترددشماري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده­اي از آن استفاده مي­شود، اين دستگاه توانايي شمارش، طبقه­بندي و ثبت سرعت خودروها را دارا مي­باشد. هردستگاه داراي دست كم چهار حسگر و يك كامپيوتز پردازشگر  است، حسگرها در سطح روسازي نصب مي­شوند، و روي هر خط عبوري، دو حسگر با فاصله­اي مشخص در نظرگرفته مي­شود. به اين ترتيب حرکت خودروها با در نظر گرفتن جهت، سرعت و سبقت غير مجاز آنها ثبت مي­شود. براي نصب حسگرها نياز به برش سطح روسازي و ايجاد اختلال در حرکت وسايل­نقليه مي­باشد. حسگرها در اين سيستم به صورت يک حلقه سيم­پيچ مربع شکل است که از پيچيدن چند دور سيم (معمولاً 4 دور) در شکاف­هايي که روي سطح روسازي ايجاد مي­شوند، تشکيل شده­است.

 

 2.jpg

نمونه‌اي از حسگرهاي سيستم حلقه‌القايي


دستگاه ترددشمار ثابت راداري( RTMS )[1]

دستگاه ترددشمار راداري نياز چنداني به عمليات نگهداري نداشته و عملکرد آن که تحت تاثير شرايط آب­وهوايي قرار ندارد. اين دستگاه به­گونه­اي طراحي شده­است که در شرايط مختلف روسازي ( حتي روسازي­هاي شني)، تونلها، پلهاي فلزي، در زير بارش شديد برف و باران و آفتاب شديد، دقت خود را از دست نمي­دهد. همچنين نصب آن نياز به بستن راه نداشته و به روسازي و سازه­هاي راه آسيب وارد نمي­کند. 




 

 3.jpg

 ​


                                                              دستگاه RTMS                                   

 

 

 

ارسال: کارگروه تخصصی مرکز مدیریت راههای کشور



[1] Remote Traffic  Microwave Sensor 

 traffic v final1.pdftraffic v final1.pdf